Milan Kohout |
Max Kašparů
Co se stalo s naší
dobou? Zažíváme vážnou krizi? Proč mají najednou lidé pocit, že se něco
zlomilo, a cítí se zklamaní? Co nás v budoucnosti čeká?
MF DNES přináší
seriál, ve kterém české spisovatelky a spisovatelé popisují, jak změny světa
vidí. Dnes pohledem autora, který zná českou duši přímo zevnitř. Každý student
lékařství je už od prvního ročníku studia veden svými profesory k tomu, aby si u
každého pacienta položil dvě zásadní otázky - proč a jak.
Proč má nemocný
potíže? Otázka diagnostická, která vede k určení choroby. Jak ji léčit? Otázka
terapeutická, hledání cesty k uzdravení.
Je-li naše společnost
nemocná, a ona bezesporu nemocná je, klademe si obě otázky všichni. Až na
několik vrcholných politiků, kteří mají většinou jiné starosti, než jaké musí řešit
lid obecný. Ovšem co hlava, to názor. Jedni ze
současného stavu obviňují komunismus, jiní konzumismus, další neoliberalismus
nebo hédonismus. Z mého pohledu nepůsobí v této zemi tajemné abstraktní -ismy, ale hlavně
tři silně zhoubné choroby. Ztráta studu, rozvoj
společnosti bez respektování přirozených společenských norem a z obou
předchozích plynoucí pocit tíživé bezmoci.
Diagnóza
"Žijete v zemi,
kde nic není hanba!" Těmito slovy zhodnotil student z Asie svůj roční
pobyt v České republice. Čím kratší, tím výstižnější bylo jeho hodnocení
klimatu v naší zemi. Měl pravdu. Z české kotliny se kamsi vytratil stud. Pojem hanba je dnes už
srozumitelný málokomu. Dítě se nestydí zesměšnit učitele, muž se nestydí
opustit ženu a děti kvůli milence, potomci
se nestydí zvednout ruku na své rodiče, není žádnou hanbou žít jako parazit nebo veřejně propagovat zlo.
Proč by se tedy měli politici ve službách mafií
stydět lhát, krást a podvádět?
Svoji velikou vinu na
tomto stavu mají také ty sdělovací prostředky, které z banality dělají tragédii a z
tragédie banalitu. Žijeme v době, která propaguje nosit všechno naruby. Normy
chování nám prezentují svým nenormálním chováním duchaprázdné celebrity všeho
druhu. Ony totiž zaujaly jako vzory místo po moudrých básnících a osvícených
autoritách, do kterých by moderní český sjednocený Evropan už ani nekopl.
Z pořadů některých
televizních stanic, které by měly kultivovat lidskou duši a zjemňovat smysl pro krásu,
pravdu a dobro, teče většinou krev, adrenalin,
testosteron... Z této skutečnosti chápu, proč se užívá termín televizní kanály.
Kdykoli stojím jako
soudní znalec z oboru psychiatrie u soudu, který projednává činy mladého
delikventa, mám skoro pokaždé tendenci na lavici obžalovaných posadit systém,
který vládne v této zemi a jehož jsou mladí lidé obětí. Ale koho to zajímá?
Politiky v žádném případě! Ti mají jiné starosti. Stávající garnituře jde o to,
aby se ve službách různých mafií udržela u moci co nejdéle jakoukoli strategií,
a ti, kteří mlsně hledí na jejich místa, hledají taktiku, jak by je mohli
vystřídat. Bez onoho přežitku, kterému se říkávalo stud.
Obyčejní smrtelníci v
této zemi trpí oprávněnými pocity nespravedlnosti a křivdy, ale parní válec
politiky a byznysu si vesele jede dál. A proč by ne! Sliby, fráze a široké úsměvy těch
(všeho)schopných z předvolebních plakátů tak snadno a rychle shoří pod jeho
kotlem. A nikdo se opět za nic nestydí. Navrhoval bych celospolečenskou infuzi
studu a vybraným jedincům implantovat
svědomí. Obojí bude obtížné, protože v prvním případě už těžko nahmatáme
zlozvykem zkolabované žíly a ve druhém už nerozřízneme politikařením zkamenělou
hroší kůži.
Místo domu barabizna
Pokud chtěl kdysi
zedník postavit pevné a rovné stavení, potřeboval k tomu kromě kamenů a
cihel ještě maltu a olovnici. Maltu, aby držela pohromadě jednotlivé kameny a
cihly; olovnici, aby stěny byly rovné. Stavitelé moderní polistopadové společnosti
začali sice ke stavbě používat ekonomické kameny a právní cihly, tedy stále nové a nové
zákony a předpisy, ale absolutně odmítli používat pojivo a ctít svislou rovnou
stěnu. Kladou cihlu na cihlu bez malty, která se míchá z pokory, štědrosti,
přejícnosti, mírumilovnosti,
cudnosti, střídmosti a činorodosti. Dřív se této pojivové směsi říkávalo sedm
hlavních ctností. Z olovnice, která se řídí přírodním zákonem gravitace, si
udělali kyvadlo. Co bylo kdysi jednoznačným tabu, pyšně
rozkmitali moderním relativismem. Mimo jiné je u staveb běžné, že se kameny dávají do základů a cihly na ně. Tedy zákony jsou nad trhem, ale u českého projektu je tomu naopak. Trh jako by byl nadřazený zákonům. Oč má u nás trh silnější zuby, o to bezzubějšími se stávají zákony. Bez malty a s kyvadlem v ruce se dá postavit leda tak barabizna. Tolik k diagnóze.
rozkmitali moderním relativismem. Mimo jiné je u staveb běžné, že se kameny dávají do základů a cihly na ně. Tedy zákony jsou nad trhem, ale u českého projektu je tomu naopak. Trh jako by byl nadřazený zákonům. Oč má u nás trh silnější zuby, o to bezzubějšími se stávají zákony. Bez malty a s kyvadlem v ruce se dá postavit leda tak barabizna. Tolik k diagnóze.
Terapie
Co s terapií? Jsou dvě řešení. Buď to nepovedené stavení
zbourat, anebo z něho zavčas utéct. V prvním případě by šlo o revoluci, ve
druhém o emigraci. Pokud bych
jako léčebnou metodu navrhl revoluci, mohl bych být zažalován za trestný čin poškozování cizí věci.
Skutečně cizí věci. Obávám se totiž, že už nám v této zemi nepatří ani ta
vratká barabizna. Pokud bych navrhl terapii emigrací, může mi být položena
otázka, kam utéct. Do některého evropského státu určitě ne, protože evropský
dům opravují ti samí architekti, kteří nám pomáhali s projektem stavby oné
vratké chatrče. Staví také bez
mravnosti a s kyvadlem v ruce. Možná by se vyplatilo prchnout za asijským
studentem do té země, kde ještě nevyhynul stud.
Třetí chorobou je epidemicky se šířící pocit bezmoci. Nějak
se v něm začínáme postupně utápět všichni. Jednou za několik let je nám
sice hozen záchranný člun v podobě voleb, ale brzy se ukáže, že i on je děravý.
Frustrace vystřídá depresi, zklamání vystřídá bezmoc. A právě ona bezmoc spojená
s pocitem bezvýchodnosti je silně nebezpečná. Trvá-li dlouho, začne se měnit v agresi. A ta tady již
je. Dokonce i mezi školními dětmi lze zachytit její silný nárůst.Buďme ovšem
upřímní a nestěžujme si jen na ty nahoře.
Zavinili jsme si to i my sami, když jsme přijali
převrácený životní styl, který nám našeptává: "Žij bohatě navenek a chudě
uvnitř!" Pokud neprovede náš národ proměnu a nezačneme žít bohatě uvnitř a
chudě navenek, nemáme šanci... Potom i mně samotnému nezbude nic jiného, než
abych zamkl ordinaci, přestal diagnostikovat, navrhovat terapie a utekl se
schovat. Rovnou mezi šílence. Nebude v tom ani trochu zbabělosti a nebudu tam
sám. Bez vnitřní proměny a bez pokání tam skončíme brzy všichni!
O autorovi:
Max Kašparů je
spisovatel, premonstrátský diákon, psychiatr, esperantista a autor dvaceti esejistických knih přeložených i do
polštiny, italštiny a francouzštiny.